Hälsotips för skribenter

En känsla av skavsår i ögonen, blodcirkulation som verkar ha glömt svängen via axlarna – och så den ständigt närvarande spänningshuvudvärken förstås.

Huvud, ögon och överkropp är problemområden för yrkesskribenter. Följande tips baserar sig på mina egna erfarenheter av vad som fungerar. Minnesregel som överträffar alla andra som bonus på slutet:

Huvudet

-Läs en sida eller två i en vanlig bok emellanåt. Kan hjälpa mot lindrig spänningshuvudvärk!

-Du måste acceptera att om ditt arbete handlar om att sitta framför datorn, så kan du inte sitta framför datorn på fritiden också. Om du vill må bra.

-Grönt te och havrekudde (inte samtidigt, kan bli lite för varmt då).

Kroppen

-Rulla axlarna ofta.

-Sträck på dig med armarna uppsträckta, släpp ner dem som vingar och tryck ihop skulderbladen lite.

-Stå upp och rulla ner kota för kota.

Ögonen

-Drick vatten.

-Ta omega 3 mot torra ögon.

-Titta OFTA upp från skärmen. Ofta betyder här ett par gånger i minuten snarare än ett par gånger i timmen.

Alla samverkar och hjälper dig att må bättre helhetsmässigt.

Svårt att komma ihåg att göra allt detta? Då är det bara att invänta en allvarlig sjukdom, i ögonen till exempel. Det brukar sätta fart på minnet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *