Kan alla skriva?

”Alla kan skriva” är något man hör ibland. Det behövs inga copywriters, för copy, det kan vem som helst.

Men alltså, jag håller inte med om det.

Eller ok, visst kan det vara så att alla kan skriva. Men om det inte märks, om ”alla” inte utnyttjar denna talang som de ”alla” går och bär på, då är det irrelevant, eller hur?

Copy blir det inte förrän åtminstone dessa minimikrav är uppfyllda:

1. Man arbetar med det man skrivit. Du skriver, lägger åt sidan, läser igenom, finslipar. Det är copywriting. Att inte ens bemöda sig om att dubbelkolla en text på företagets hemsida är inte copywriting. En copywriter skulle aldrig strunta i sin egen text på det sättet.

2. Det heter copywriter. Inte copycat.

Att inspireras av andra är naturligt, rentav en förutsättning. Men lämna det där med imitation till komiker och skådisar, och hitta på egna grejer.

3. Copywriting handlar inte om dig. Någon klipsk person har sagt att så fort du vänder fokus mot dig själv så tappar kunden intresset. Copywriting är följaktligen inte detsamma som att skriva dagbok. Man kan skriva om sig själv på ett sätt som är intressant för andra. Men det gör inte ”alla”.

Så gott som alla kan skriva i ett välfärdssamhälle, och tack och lov för det! Men copywriting är ett jobb som kräver kunskap, färdigheter och kanske också lite talang. Och framförallt övning.

Så det att man kan rada upp ord så de bildar en läsbar helhet är ännu inte copywriting.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *