Mitt första år som företagare

Idag är det ett år sedan jag startade som företagare på allvar.

Har det gått som jag förväntade mig? Jag vet faktiskt inte riktigt. När jag startade hade jag nämligen iiingen aaaning om hur jag kunde förvänta mig att det skulle gå!

En sak som var ”säker” var att det tar tid att komma på grön kvist när det gäller att försörja sig som skribent. Tänker inte lägga ut texten här om den biten desto mer – nöjer mig med att konstatera att det faktiskt gått lite bättre än jag förväntade mig, men ännu är det en bit kvar.

Jag är en person som tycker om att observera först och handla sedan. Hade ägnat lite över ett halvt år åt att sätta mig in i företagande som copywriter. Skrev lite åt så kallade ”content mills”. Jobbade arslet av mig för de texterna, så jag skulle ha något att visa upp och vänja mig vid att något jag skrivit är online till allas beskådan.

(Inte för att någon läser texter skrivna av content mills, eftersom de producerar text för sajter vars enda syfte är att driva trafik till andra sajter. Men man kan ju länka till dem.)

Skrev också gratis. Satte ut en annons i en Facebookgrupp där jag erbjöd tre skrivprodukter kostnadsfritt mot referens. Genom att sätta en gräns behöll jag min värdighet – något skrivslaveri var det aldrig frågan om, utan ett sätt att komma igång.

Man behöver lite tur också. Min första kund lyckades hitta mig genom att googla bara några veckor efter att jag publicerat min hemsida! Det var en stamkund som gav mig uppdrag varje månad, så det gav mig en del självförtroende sådär i början.

Jag har slitit hårt för att pitcha, marknadsföra mig och vara om mig och kring mig. Så småningom har kundflödet tätnat. Efter ett år ligger det faktiskt en hel del ute på nätet i olika sammanhang som jag skrivit och översatt!

Det finns utmaningar, det gör det. Att marknadsföra sig själv är inte lätt. Mycket tid går åt till att fundera hur man ska sticka ut och märkas, vem man ska rikta sig till. Ibland har man stillsamma perioder, ibland har man too much. Nya situationer tvingar en att hela tiden lära sig nytt. Några misstag har jag också hunnit med, främst relaterat till prissättning. Det handlade om kommunikation, men där lärde jag mig något värdefullt.

Överhuvudtaget är det där med pris en evighetsfråga. Men man blir duktigare på det också med tiden. Man bör våga ta betalt för sitt slit! Det är ett värde man säljer, värde som kommer från åratal av studier, arbeten och erfarenhet som nu kan sammanfattas med kompetens.

Det här är mina viktigaste tips, när jag nu kan stoltsera med lite företagarerfarenhet. För att ha en chans att lyckas som frilansande copywriter/skribent måste du:

  • Berätta att du finns. Vitt och brett.
  • Våga ta betalt. Om du inte har en aning vad du ska ta betalt, läs det här om hur man räknar ut arvode.
  • Inte vara en diva. Ta det du får i början (t. ex. content mills) eller ta ett par tre uppdrag gratis. Men gå sedan vidare så fort du får mer erfarenhet (men bli inte en diva för det).

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *