Varför är det lättare att skriva för andra än för sig själv?

Jag har skrivandet som yrke. Närmare bestämt skriver jag text åt andra för att lyfta deras företag. Det är en kreativ process som förvisso kan ha sina utmaningar, men jag har aldrig upplevt det som något problem att komma på innehåll eller veta vad jag ska skriva.

Men när det gäller mina egna textbehov, text jag behöver för att marknadsföra mig själv, blir det plötsligt tvärstopp, blackout, svart. Inte för sociala medier och så, men när jag ska skapa innehåll för min hemsida. När jag ska berätta om vad jag själv erbjuder, känns det bara som att det blir ytligt, tråkigt och sådant som alla andra också skriver.

Fenomenet att uppleva det som lätt att skriva säljande för andra, men svårt att göra detsamma för sig själv, är inget nytt och unikt, eller något jag är först med att ha problem med. Jag har till och med gått en kurs som handlade om just detta. Den gav olika tips om hur man kan komma runt sig själv. Det är ju som att man sitter där och blockerar sig själv. Till exempel kunde man försöka överdriva och skriva sådant som inte är sant i en första runda, för att få det att lossna och få till formuleringar. Och sedan rätta till fakta förstås, men behålla den positiva tonen. Eller så skulle man be någon annan skriva, eller föreställa sig att man är någon annan.

Ärligt talat har jag inte tillämpat kursens lärdomar än, men det kanske blir aktuellt framöver. Håller just nu på och skapar innehåll för en ny hemsida, som jag kommer ha parallellt med den nuvarande, åtminstone ett tag. Det är kanske inte riktigt lika plågsamt som då jag skrev innehållet till min första och nuvarande, som jag inte är särskilt nöjd med – jag har ett smalare fokus nu. Men jag har låtit den vara, eftersom min verksamhet började löpa på hyfsat ändå. Men den nya hemsidan kommer att spela en betydligt större roll i min marknadsföring, och då kan den inte följa mönstret ”Hej, jag heter Eva och jag kan skriva” inom genren skoluppsats i årskurs 3.

Jag är åtminstone på det klara med vad jag ska rensa bort som allra första steg, och det är alla bedyranden om hur mycket jag tycker om att skriva. Det är för fan självklart, om man valt att bli copywriter. Regeln inom marknadsföring är att skriva om kunden, inte om sig själv. Och det kan göras på lite olika sätt. Kommer troligen att återkomma till detta tema framöver.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *