Alla som sysslar med marknadsföring borde lära av Hercule Poirot

Vad är det då han är så bra på, som vi borde ta till oss?

Jo, han är en mästare på att få människors förtroende. Och det är som bekant det viktigaste när vi försöker nå fram med vårt budskap.

Poirot lever i London i en tid, när allt utanför England betraktas som barbari. Som belgare möter han med andra ord mycket fördomar.

Ändå lyckas han få folk att lyssna och öppna sig.

Ögonfransar börjar fladdra, hakor intar en mer normal position och innan vi vet ordet av åker tevagnen in.

Det Poirot gör är att han ser människor i den situation de befinner sig. Han ser deras förväntningar och önskningar. Det är därför han är mer framgångsrik i sina utredningar än sin buffliga vän kommissarie Japp.

Få är de med stiff upper lip som kan motstå Poirots mjuka ”Excuse me, Madame” eller ”Pardon me, Monsieur”. Han utstrålar värdighet och respekt inför dem som uppskattar det allra mest.

Tjänstefolk, som är vana vid en tillvaro som relativt osynliga, sätter han på en piedestal, och berömmer deras intelligens och observationsförmåga.

Jag menar naturligtvis inte att vi ska återgå till att kalla varandra fru och herr. Men hur översätter vi den poirotska finkänsligheten till våra dagar?

Hur ser din inre Hercule Poirot ut?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *