IT-företag! Vad gör ni egentligen?

Företag som säljer IT-tjänster hör till Internets stora mysterier.

Som besökare utmanas man att försöka lista ut vad som skiljer det ena företagets service från det andras. Av texterna att döma erbjuder nämligen en stor del av dem precis samma tjänster.

Det är inte så att jag saknar förståelse för att det tar tid att skriva originell text, och att det säkert också upplevs som svårt.

Men mest av allt tror jag det beror på att det saknas medvetenhet om hur kraftfull bra text kan vara. När insikten om det sjunker in, kanske det frigörs mer tid och engagemang även för den här delen av företagets bild utåt.

I det följande listar jag tre punkter som belyser problematiken:

1) Hemsidan ser ut som vore det VM i buzzwords

Scenario:

Back in the days, när IT-tjänster AB stod i beredskap att lansera sin hemsida, visste de inte riktigt vad de skulle skriva. Men så var det någon som fick en idé, och utropade: ”Jag vet! Vi kollar vad andra skriver!”. Och det gjorde de. Och skrev det andra skrev. Alla andra.

Det finns några sanningar om text – välbevarade hemligheter av allt att döma, eftersom de tillämpas så sällan – som jag tänker avslöja här och nu:

  • Texten på hemsidan spelar roll. Den är precis lika viktig som bilderna. Skulle du välja suddiga och oklara bilder för hemsidan? Eller samma bilder som du sett på flera andra sidor?
  • Text förmedlar saker. Genom er text berättar ni om ert företag, om vad ni gör och era tjänster. Och då kan den inte se likadan ut som era konkurrenters, för ni säljer väl inte samma produkt, eller hur?
  •  Text är en enorm resurs – då den är bra! Ni anar inte hur mycket en bra och originell text kan lyfta er hemsida! Bland annat sökmotorer tar originalitet i beaktande numera, därför att de vill erbjuda relevanta sökresultat.

Så varför inte betrakta text som det effektiva säljverktyg det potentiellt är, istället för ett nödvändigt ont?

Det finns en utbredd uppfattning att vissa ord måste förekomma inom vissa branscher. Och det gör att ni kör med precis samma buzzwords som alla andra inom er industri. Men skiljer ni er från era konkurrenter? Inte alls.

Och vad händer när de presumtiva kunderna surfar runt och jämför tjänster? De väljer den som är annorlunda och personlig. Därför att den sticker ut.

Logiskt? Kanske inte. Men det är så mänsklig psykologi fungerar. Människans hjärna är avancerad och behöver stimulans. Och det får den inte när den tvingas läsa samma sak 74 gånger.

Vi människor blir lätt osäkra och rädda för att göra annorlunda val. Det gäller även företag. Men vi måste våga för att lyckas!

2) Hemsidan riktar sig till branschkollegor istället för målgruppen

Scenario:

IT-tjänster AB kör begrepp-dropping på hemsidan. De rapar upp varenda teknisk term de kan för att visa att de vet vad de håller på med. Man vill ju inte förlora ansiktet inför branschkollegorna!

Urk. Sådana sidor är INTE…KUL…ATT…LÄSA.

Hemsidans syfte är inte att demonstrera den tekniska beläsenheten i företaget (har ni grundat ett företag så är det en självklarhet). Det är inte konkurrenten ni ska imponera på, utan era nuvarande och blivande kunder.

Och dom kanske inte fattar ett jota av teknik.

Dagens IT-vokabulär innehåller ord som Big Data, SaaS, AI, AR och VR. Men det är inte alls säkert att kunderna förstår så mycket om vad SaaS egentligen innebär. Eller ens är särskilt intresserade!

Kundernas intresse bör i första hand betraktas som instrumentellt. De vill veta hur er produkt kan hjälpa dem att förbättra sin verksamhet och göra fler affärer.

Men i värsta fall kanske de inte ens vågar kontakta er, av rädsla för tekniskt säljpladder som bara gör dem osäkra.

Så lämna nörderierna därhän när det handlar om hemsidan. The devil is in the detail – men inte i de tekniska detaljerna! Genom att bli mycket specifik kring detaljer som kunden kan relatera till är det gyllene snitt där ni ska sätta in er attack.

Men använd INTE melodramatiska uttryck som att ni ”brinner” för att hjälpa er målgrupp. Det är fluff och säger absolut ingenting om er.

Fokusera istället på att berätta hur ni agerar brandmän för era kunders brännande problem.

3) Hemsidan har inget godis på huvudkudden

Självklart är er produkt den bästa på marknaden. Men det räcker inte. Konkurrenterna säger ju detsamma om sina produkter.

(Den enda situation där ni faktiskt kan göra en grej av att vara den bästa är om ni har ett uppenbart bevis, som en Årets bästa-utmärkelse. Och det har de flesta inte.)

Så hur kan ni bjuda på det där lilla extra ”godiset på huvudkudden”, även känt som mervärde?

Om ni följer punkterna 1 och 2 är ni redan en bra bit på väg, kan jag säga. Då har ni gjort det som många, många andra inte gör:

Ni har producerat originellt material av hög kvalitet, genomgående på hela er hemsida. Bara det kommer att få era besökare att slå ihop sina händer i pur förtjusning.

Ytterligare en metod att förse människor med behållning är att underhålla. Det finns flera sätt att göra det på, men så här kan man komma igång:

Fundera på er målgrupp. Vad kan den tänkas uppskatta?

Vänd sedan blicken mot er själva. Hur är ni som jobbar i företaget som människor?

Är ni skojiga typer? Jag snubblade en gång över en redovisningsbyrå på nätet, som berättade anekdoter från den kulturellt särpräglade landsände som de kom ifrån. Trots att jag inte hade några som helst behov av redovisning, hängde jag en bra stund på deras sida!

Eller går ni igång på information, fakta och forskning? Skapa ett nedladdningsbart white paper, där ni presenterar er lösning för kunderna! Folk älskar att informera sig – men texten måste vara upplagd på ett läsarvänligt sätt.

Slutligen…

Håll i minnet att teknik för många människor är ett stort och komplicerat område, som de i sin yrkesutövning måste tillämpa, men som de inte förstår särskilt mycket av.

Om ni gör ert bästa för att uttrycka er begripligt, och dessutom bemödar er om att bjuda på lite sympatiskt mervärde, är det som att ta kunderna vid handen och leda dem genom det stora okända.

Och DET får er att lysa som polstjärnan på en mörk natthimmel!

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *