Ett sunkigt skyltfönster är en värdefull lärobok

It’s fine to celebrate success but it is more important to heed the lessons of failure.

-Bill Gates

Det kan vara mycket motiverande och stärkande att lyssna på framgångssagor. Själv storkonsumerar jag peppande citat och lyssnar gärna på hur framgångsrika personer gjort för att komma dit de är idag. Det är oumbärligt för att hålla tron levande på att det kommer gå bra för en själv också.

Men peppning är bara en del i det egna strävandet. För även om det kan vara upplyftande och uppmuntrande att lyssna på dem som lyckats, så hävdar jag att det är lika viktigt att studera dem som misslyckats. Det är där de riktigt värdefulla lärdomarna finns.

Hur hittar du då historier om misslyckanden? Folk vill ju inte så gärna berätta om sådant. Men det är faktiskt inte så svårt. Om du är intresserad av din omgivning så kommer du hitta misslyckanden hela tiden, utan att någon säger ett knyst. Det är vad dom gör, eller låter bli att göra, som du ska rikta din uppmärksamhet på.

Jag kommer genast att tänka på ett företag som funnits i min närhet i ett skede av mitt liv. Företaget hade dåligt rykte och jag kan för mitt liv inte begripa att det gick runt. Men bara genom att följa hur de gjorde saker var en riktigt bra lektion i hur man INTE ska sköta grundläggande marknadsföring, kundservice och varumärkesutveckling.

  • Marknadsföring. Ingen alls, i princip. De få gånger de annonserade, visste man att löftena inte höll streck, därför att…
  • …de sålde undermåliga produkter. Kundservicen höll alltså inte måttet. Sannolikheten att bli besviken var för stor, och fler och fler styrde stegen till konkurrenterna.
  • Varumärkesutveckling (eller ”vård av varumärke” som jag brukar kalla det!). Jag glömmer aldrig den ödsliga känslan jag fick när jag gick in genom dörren. Tyst och mörkt. Jag vet att elen är dyr, men på lång sikt kan det inte vara bra för affärsverksamheten att inte ha lamporna tända. Det påverkar intrycket negativt redan innan, eftersom mörka fönster inte känns inbjudande.

”Dom är inga affärsmän”, som en bekant uttryckte saken, och det var väl ganska beskrivande, tycker jag.

Du kan också välja något företag som är närvarande i ditt liv, som du inte är helt nöjd med, och fundera på vad du skulle göra annorlunda om du fick bestämma. Det kan vara din telefonoperatör eller närhandlare, kursarrangör eller vad som helst.

Eller studera skyltfönster! Vad får du för intryck av företaget då du ser deras skyltfönster? Jag har sett skyltfönster som har juldekorationerna kvar i mars. Ger det intryck av en hängiven företagare som bryr sig om vilken bild som ges utåt?

Som utomstående är det ofta lättare att se vad som är fel! Åtminstone i den del av affärsverksamheten som syns utåt. Det finns gott om nyttiga lektioner här, för den som håller ögonen öppna och är lite analytiskt lagd.

Läs mer:

Vill du sälja? Skräm skiten ur folk

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *