Hur Seinfeld lärde mig en viktig poäng om pasta

The more the mind must work to reach a conclusion that it eventually successfully reaches, the more positive, enjoyable, or stimulating the experience.

-Joseph Sugarman

Har du någon gång stannat upp och undrat varför du föredrar en TV-serie framför en annan? Eller varför du upplever en bok som bra och en annan som dålig?

Och om någon frågar Varför? kan det vara svårt att förklara och du säger: Vet inte, det bara är så.

Kanske är det så att texten eller serien stimulerade din hjärna på rätt sätt? Forskning visar, att ju fler av en viss uppsättning delar i vår hjärna som stimuleras när vi tar del av en kreativ produkt, desto positivare upplever vi den. Dessa delar är de som kontrollerar tänkande, intuition och känslor. Ju fler av dessa som är med och arbetar, desto mer stimulerade och underhållna känner vi oss.

Sugarman skriver följande:

”If you make your intentions too obvious, the prospect will feel either patronized or bored. Make the prospect think in order to come to a conclusion, and you create a very stimulating mental effect.”

Detta känns ganska tydligt på ett teoretiskt plan, men hur förverkligar jag det? Hur erbjuder jag min läsare utmaning på lämplig nivå? Konkretion, någon?

Poletten ramlade ner när jag tittade på ett avsnitt av Seinfeld. (Beklagar, men om man inte sett Seinfeld och känner dess karaktärer så kommer man inte att förstå följande exempel).

Kramer har byggt en liten staty av skruvpasta som föreställer Jerry. Jerry frågar: Why fusilli? Kramer svarar: Because you’re crooked! I’m making one for you too, George. From ravioli!

Scenen passerar utan att Kramer förklarar varför han ska göra Georges staty av just ravioli. Det tog någon sekund för mig att komma på svaret. Och samtidigt förstod jag också Sugarmans exempel lite bättre. Eftersom svaret inte skrivs på tittarens näsa, måste man tänka till lite extra, men svaret är ändå inte för svårt att komma fram till själv.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *