Vad ska du tänka på då du skriver en Om oss-sida?

Den är viktigare än du tror, Om oss-sidan. Enligt en expert är Om oss-sidan en av de mest besökta sidorna på din hemsida. Det betyder att den påverkar din besökares första intryck, och kanske till och med avgör om hen bestämmer sig för att stanna eller surfa vidare. Själv letar jag i princip alltid upp Om oss-fliken, eller motsvarande.

Det finns några steg att pricka av för den som vill skriva en medryckande presentation av sitt företag, utarbetade av en amerikansk expert (och amerikanarna, ska du veta, dom kan marknadsföring!).

Den första punkten är den som redan nämndes, så låt den sjunka in:

1) Din Om oss-sida är en av de mest besökta sidorna på din hemsida.

Ofta är det den mest besökta, eller den näst mest besökta. Om du fattar dig kort och kärnfullt, kommer läsarna också stanna där och läsa allt det du skrivit. Det är här du har din chans att få din besökare på kroken.

2) Om besökaren bestämmer sig för att klicka på Om oss-fliken, berättar det att hen fått en gott första intryck av sidan.

Hen vill veta mer. Och när du nu fått hen så här långt, så gäller det att med alla mål och medel hålla hen kvar! Undvik alltså tråkiga CV-aktiga uppräkningar som pesten. Du måste ge intrycket att det du gör är fascinerande, märkvärdigt och roligt, inte något att likna vid ett besök hos tandläkaren.

3) Om oss-sidans uppgift är att leda besökaren vidare.

Du måste göra det lätt för din besökare att navigera vidare, inte lämna hen som en spillra på ett mörkt och stormigt hav, som det sjungs i visan.

Följande punkter går in på mer konkreta råd hur du väcker intresset hos nya besökare och hjälper dem vidare när de väl hittat dig.

4) När man skapar en Om oss-sida, är det bra att begrunda följande faktorer:

Vad är unikt, speciellt och eftertraktansvärt med det som just du gör?

Detta kan med fördel placeras i rubriken. Den behöver inte vara superhäftig, utan tydlig med vad du gör! Några exempel:

Miljövänliga skönhetsprodukter för människor som bryr sig.

En inspirationssida för innovativa entreprenörer.

Bloggen för dig som söker en ny riktning i livet.

Kämpa inte med att komma på rubriken först, du får nämligen idéer och inspiration medan du skriver. Men vi fungerar alla olika – kommer du på en kanonbra rubrik först så ska du självklart använda den! För mig är det fifty-fifty, ibland sitter rubriken långt inne, och ibland dyker den upp först då jag börjar skriva. Vad jag försöker säga är: bli inte frustrerad om du inte kommer på allt i den ordning det sedan ska stå på sidan.

Fundera på hur du eller din produkt kan underlätta för eller hjälpa besökaren. Sälj en dagdröm.

Det kan hjälpa att tänka i ”Tänk om…”-termer (tänk om jag kunde ta med min hund vart som helst utan att den skäller ut folk, tänk om det ändå kunde vara lite lättare att betala räkningar, tänk om jag bara kunde handla mat genom att surfa in på nätet…). Tänk om behöver inte stå i den färdiga texten, men det får igång kreativiteten. Det kan stå t ex såhär:

Ta med din hund vart som helst utan att den skäller på folk.

Nu är det lättare att betala räkningar.

Handla hem mat med ett enkelt knapptryck.

Lyft upp det som skiljer dig från andra inom ditt verksamhetsområde.

Fråga dig själv vad du stör dig på i din bransch? Vad vill du förändra? Vad har du att erbjuda som dina konkurrenter saknar?

Enligt vår expert bär vi alla på erfarenheter som gör oss unikt kvalificerade att göra det vi gör. Sälj in detta på din Om-sidan!

En berättelse ger dig en chans att vara personlig. Lyfta fram dig själv och din historia.

Enligt vår expert söker folk konstant efter paralleller till sina egna erfarenheter, och att vara personlig är en väg att gå om man vill slå an på den strängen. Anta att du kämpar med övervikt, och de enda musklerna i din kropp som för tillfället aktiveras är dom du använder då du trycker på fjärrkontrollen. Då kanske du känner dig mer dragen till en coach som själv vandrat den hårda vägen från soffpotatis till hurtbulle, än en som sprungit maraton tolv gånger per år sedan hen lärde sig gå.

Expertrådet är att fundera på följande frågor för att skriva en personlig berättelse: Varför vill du hjälpa? Hur hamnade du i din bransch? Har du själv haft detta problem? Vilken typ av frågor får du ofta från dina kunder?

Skapa erbjudanden som får din besökare att vidta någon åtgärd.

Det kan handla om att länka till dina mest lästa blogginlägg, de snyggaste bilderna, dina mest köpta produkter eller tjänster, eller information om kommande händelser. Fråga dig själv vad DU vill att besökaren ska göra efter att ha läst din Om-sida? Skapa gärna flera erbjudanden för olika tänkbara behov. Exempelvis så kanske en gammal kund vill ha nya erbjudanden, medan en ny har behov av att bilda sig en helhetsbild av dig och ditt företag.

Avsluta med en uppmuntran till handling!

I bästa fall handlar det om en prenumeration på ditt nyhetsbrev.

Slutligen:

Betrakta inte Om-sidan som ett nödvändigt ont. Den är kanske viktigast av allt på din hemsida. Så använd lite tid till att utforma den. Och glöm inte att underhålla den efterhand då du får nya idéer och din verksamhet utvecklas. Låt din kreativitet flöda och våga tänka utanför ramarna!

Våga inspireras av dom som gör saker annorlunda.

Som kunskapskälla och inspiration användes den här artikeln.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *